Van mensenrechtenbril naar mensenrechtenstad

Aansluitend bij het nieuwe 'Programma Mensenrechten in Nederland' van Amnesty Nederland heeft de lokale groep Nijmegen in 2012 het initiatief genomen om in gesprek te komen met de Nijmeegse politiek.

Op 19 februari 2013 kwamen burgemeester Bruls, de wethouders Frings, Beertens en Tankir, de leden van vier Adviescommissies (Adviescommisie Allochtonen, Adviescommissie Jeugd, Maatschappelijke Opvang en Gehandicaptenbeleid, Adviescommissie Homo-lesbisch beleid en Adviescommissie Seniorenbelid), enkele raadsleden en beleidsambtenaren én vertegenwoordigers van Amnesty Nijmegen en Ieder1Gelijk bijeen om met z'n allen door een heuse mensenrechtenbril naar het Nijmeegse beleid te kijken. Het advies was: 'Leg al je beleidsvoornemens langs de mensenrechten-meetlat'.

mensenrechtenbril01
In het midden: burgemeester Bruls, wethouder Frings en voorzitter Selman van de Adviescommissie Allochtonen

Ter plekke stelde de burgemeester voor om te bekijken of Nijmegen een mensenrechtenstad kan worden, op navolging van Utrecht, de eerste en tot nu toe enige mensenrechtenstad in Nederland die door de Verenigde Naties is erkend. Inmiddels is een werkgroep geformeerd en aan het bekijken hoe die wens handen en voeten kan worden gegeven. Kortom: wordt vervolgd...

Zie onze Fotogalerij voor meer foto's.

Zie voor meer informatie ook de brochure Goed Bezig die Amnesty en VNG samen hebben geschreven over over de betekenis van mensenrechten voor Nederlandse gemeenten en hoe Utrecht invulling geeft aan internationale mensenrechtenverdragen in het verslag Mensenrechten in Utrecht.