DAF-groep zoekt ondersteuning

In Nederland versturen we namens Amnesty jaarlijks meer dan 1 miljoen brieven, e-mails en handtekeningen. Meer dan 650 mensen werden het afgelopen jaar vrijgelaten nadat we actie voor hen hebben gevoerd. In Nijmegen hebben enkele actieve leden van Amnesty die regelmatig brieven schrijven zich aangesloten bij een DAF-groep.

dafgroep02

Door het hoofdkantoor in Londen worden keuzes gemaakt uit de diverse rapportages waar actie gevoerd kan worden. Het kan een langdurige thema-actie zijn, bijvoorbeeld de doodstraf in Belarus (Wit-Rusland), of alsmaar voortdurende huisuitzettingen in een bepaald land. Maar ook zogenaamde Urgent Actions, als er bijvoorbeeld iemand ergens gemarteld is, en er meteen gereageerd moet worden.

Een belangrijk hulpmiddel voor het onderhouden van contacten is het DAF, Digital Action File. Het is een gesloten bestand, dat alleen toegankelijk is voor leden, die actief zijn op de bijbehorende regio. In het DAF staan alle actuele ontwikkelingen en updates over de lopende acties. Er staan ook voorbeeldbrieven in, die andere leden verzonden hebben. Voorbeeldbrieven worden ook door de landencoördinatoren verspreid. De leden van een DAF-groep kunnen rechtstreeks door de landencoördinatoren benaderd worden. De leden kunnen ook het DAF raadplegen.

Amnesty heeft de wereld verdeeld in strategische regio’s en zogenaamde pluslanden, of aparte landen zoals China. Iedere regio heeft zijn eigen DAF. De verzoeken tot deelname aan acties komen binnen op het kantoor te Amsterdam. Acties kunnen in de vorm zijn van het schrijven van brieven, ondertekenen van petities, maar ook versturen van groetenkaarten ter ondersteuning van gevangenen. De landencoördinatoren (ook vrijwilligers) houden zich ermee bezig alles in goede banen te leiden en contacten te onderhouden met leden en ledengroepen.

dafgroep01

De DAF-groep Nijmegen is actief op de volgende regio’s: Eurazië (waaronder Oost-Europa, Russische Federatie en Kaukasuslanden zoals Azerbeidzjan) en Midden- en Zuid-Amerika (met landen als Columbia en Venezuela).
Voor andere regio’s zoals Afrika, het Midden-Oosten en Azië kunnen we best nog wel wat assistentie gebruiken.

Vanuit het Amnesty-kantoor in Amsterdam, maar ook vanuit de groepsleden onderling, is er in ruime mate ondersteuning beschikbaar voor de manier waarop brieven geschreven kunnen worden. De meest gebruikelijke voertaal is Engels. Maar, als iemand dat in voldoende mate beheerst, in de eigen betreffende landstaal is ook mogelijk.

Eens per drie maanden wordt een groepsvergadering belegd om elkaar te informeren over de activiteiten en wetenswaardigheden, en ook om de sociale contacten te onderhouden. Van de bijeenkomsten worden notulen gemaakt. De gemaakte kosten (zoals postzegels) kunnen  worden vergoed.

Spreekt u dat aan en overweegt u om zich aan te sluiten bij onze DAF-groep, neem dan contact met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Zie ook het promofilmpje: