Scholengroep

De scholengroep geeft al meer dan 40 jaar gastlessen op basisscholen (vanaf groep 5), in de basisvorming en tweede fase van alle typen voortgezet onderwijs (vmbo/havo/vwo), beroepsonderwijs (ROC), basiseducatie en vormingswerk. Voor het Studiehuis heeft de groep eigen programma's ontwikkeld, gericht zelfwerkzaamheid.

Lesprogramma's kunnen variëren van een of twee lesuren tot hele projectdagen. De afgelopen 40 jaar heeft de groep les gegeven over uiteenlopende onderwerpen: rechten van het kind, vrouwenrechten, straatkinderen, vluchtelingen, kindsoldaten, inheemse volken, doodstraf, verdwijningen, discriminatie, de multi-culturele samenleving, (neo-)fascisme, economische, sociale en culturele rechten, filosofie en mensenrechten en de mensenrechtensituatie in uiteenlopende landen. In principe wordt voor iedere gastles nieuw materiaal gemaakt, afgestemd op de doelgroep, actualiteit en wensen van de school.

scholengroep01

De groep maakt gebruik van materialen van Amnesty Nederland of maakt eigen leermiddelen die in eigen beheer zijn uitgegeven.

scholengroep02

Twee leden van de Scholengroep kunt u zien in het filmverslag bij N1, waarin Paulien vertelt over haar werkzaamheden voor Amnesty en de Scholengroep (vanaf 04.10 min.)

Voor meer informatie en het afspreken van gastlessen: Harry de Ridder.

Klik hier voor een overzicht van de spel- en leermiddelen die de Scholengroep heeft ontwikkeld.