Vrouwencasus

De Vrouwengroep heeft ook een vrouwencasus van Amnesty geadopteerd. De groep ondersteunt de Campaign for Equality

De Campaign for Equality, opgericht in 2006, is een Iraans initiatief voor vrouwenrechten dat uit vrouwen én mannen bestaat. De beweging legt zich toe op de afschaffing van discriminatie van vrouwen in de Iraanse wet. Er wordt basiswetstraining gegeven aan vrijwilligers, die vervolgens door het land reizen om de campagne te promoten en met vrouwen -zowel thuis als in het openbaar- te spreken over hun rechten en de noodzaak van wetshervorming. De vrijwilligers zijn ook bezig met het verzamelen van een miljoen handtekeningen van Iraniërs voor een petitie tegen discriminatie van vrouwen in de wet.

baharehhedayatDe vrouwenrechtenactivisten zetten zich ook in tegen geweld tegen vrouwen en hebben te maken met bedreigingen jegens henzelf. Een van de activisten waar de Vrouwengroep Amnesty Nijmegen zich voor inzet, is Bahareh Hedayat. Zij is op 31 december 2009 gearresteerd, kort na een religieus festival in Ashoura, waar tegen de regering werd geprotesteerd. Ze is gevangen gezet vanwege 'belediging van de president', 'belediging van de Leider' en vanwege 'acties gericht tegen de nationale veiligheid'. Na het sturen van een brief naar medestudenten, waarin ze hen opriep door te gaan met de geweldloze strijd voor vrijheid, werd haar straf verhoogd vanwege 'propaganda tegen het systeem'.

Inmiddels is er goed nieuws: mede dankzij de inspanningen van Amnesty, in het bijzonder de DAF-werkgroep, is Bahareh Hedayat op 1 september 2016 na 6½ jaar gevangenschap voorgoed vrijgelaten.
De strijd van de Campaign for Equality gaat echter onverminderd door.
Wij zullen dit dossier blijven volgen, zolang deze nog niet gesloten is.

Ter ere van Nowruz, het Iraanse Nieuwjaar dat op 21 maart (het begin van de lente) wordt gevierd, heeft de Vrouwengroep groeten naar Bahareh en Campaign for Equality gestuurd in de vorm van een ansichtkaart van Nijmegen.

HappyNowruz2

HappyNowruz3

U kijk Bahareh Hedayat aan het werk zien in onderstaand YouTube-filmpje (in het Engels ondertiteld):