Ezine 52

De gratis elektronische nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

Mensenrechtenacties in mei en juni

In mei en juni vragen we aandacht voor de Dodenherdenking op 4 mei, het Kinderbevrijdingsfestival op 5 mei, het filmdebat 'Raving Iran' op 8 mei en de Music Meeting op 3, 4 en 5 juni. Wij informeren u over de collecteopbrengst van afgelopen maart en laten wij u kennismaken met het bijzondere werk van onze DAF-groep. En tot slot: wij zoeken dringend een nieuwe penningmeester!

4 mei: Dodenherdenking

Amnesty Nijmegen herdenkt elk jaar de slachtoffers van mensenrechtenschendingen in het afgelopen jaar tijdens de Dodenherdenking op 4 mei bij het Traianusplein.

Elk jaar komen er mensen om bij vreedzame demonstraties of tijdens martelingen in politiebureaus of (geheime) gevangenissen. Dit jaar staan we onder meer stil bij de slachtoffers van de oorlog in Syrië en bij de duizenden bootvluchtelingen die het afgelopen jaar in de Middellandse Zee verdronken zijn, tevergeefs op zoek naar een plek in het veilige Europa.

5 mei: Kinderbevrijdingsfestival

Ook dit jaar organiseert het Nijmeegse 4 & 5 mei Comité een feestelijk middagprogramma in De Lindenberg voor kinderen van ± 3-12 jaar van 13.30-16.30 uur. Amnesty Nijmegen is er bij.

Wat is er allemaal te doen? Veel muziek, om te luisteren en om mee te doen. Er is poppentheater, mee-doeworkshops percussie, dans, streetdance, schilderen en technisch-creatieve activiteiten, schminken en buitenspelen.

Amnesty Nijmegen wil kinderhandtekeningen verzamelen. Met behulp van verf en hun handen maken ze letterlijk een “hand”tekening. Deze komen op een groot wit doek en hiervan worden vervolgens ansichtkaarten gemaakt om op te sturen naar vier gewetensgevangenen uit de Jongerengroetenlijst. Daarnaast kunnen de kinderen eigen buttons maken!

8 mei: Filmdebat 'Raving Iran'

De achtste en laatste Movies That Matter On Tour-film van dit seizoen is 'Raving Iran'. Arash en Anoosh dromen van een carrière als techno-dj's, maar dat is in Iran zo goed als onmogelijk. Dus draaien ze op illegale feestjes en proberen ze hun album bij platenzaken 'onder de toonbank' te verkopen.

Na de film kan het publiek in discussie gaan met Massoud Wala. Hij is voorzitter en tevens de oprichter van Stichting Iranian on the Move (Iotm), een non-profitorganisatie voor podiumkunsten en maatschappelijke idealen in Nederland. Er is niemand die beter dan Massoud die antwoord kan geven op prangende vragen als: In de film zien we dat het Iraanse volk wordt verboden om naar Westerse muziek te luisteren, waarom is het regime in Iran zo anti-westers? Hoe kun je als jongere leven in een land waar feesten verboden is en waar je constant moet vrezen voor de zedenpolitie? Welke straffen riskeren artiesten wanneer ze zich niet aan de censuur houden?

Locatie: Lux
Datum: 8 mei
Tijd: 19.30 uur
Toegang: € 9,50, voor studenten: € 5,00.

3, 4 en 5 juni: Music Meeting

Music Meeting introduceert hoogwaardige muziek uit alle windstreken die zelden of niet live te horen is in Nederland en Europa. Hierin initieert en ondersteunt het festival grensverleggende projecten van nieuw en onontdekt of onderbelicht talent. Dit doet Music Meeting met een driedaags internationaal muziekfestival dat jaarlijks plaatsvindt tijdens Pinksteren in het feeërieke Park Brakkenstein te Nijmegen, een uniek landschapspark met de status van rijksmonument. Dit jaar vindt Music Meeting plaats op 3, 4 en 5 juni.

Amnesty Nijmegen is aanwezig met een stand. We zullen aandacht vragen voor de mensenrechten d.m.v. een actuele handtekeningenactie. Jongeren én volwassenen bieden we enkele Amnesty-buttons aan dankzij onze eigen buttonmachine, die -u zou het misschien niet verwachten- vorig jaar razend populair bleken te zijn....

Opbrengst Collecteweek

Jaarlijks houdt Amnesty in maart haar landelijke collecte. In Nijmegen hebben we vijf collectecördinatoren (Oost, Midden, West, Zuid en Oosterhout), tientallen wijkhoofden en zo'n 200 collectanten.

Dat haalden onze collectanten voor Amnesty International op. Dat is € 2.384,10 meer dan vorig jaar. Wij danken onze gulle gevers en collectanten hartelijk voor hun inzet!

Maak kennis met de DAF-groep

In Nederland versturen we namens Amnesty jaarlijks meer dan 1 miljoen brieven, e-mails en handtekeningen. Meer dan 650 mensen werden het afgelopen jaar vrijgelaten nadat we actie voor hen hebben gevoerd. In Nijmegen hebben enkele actieve leden van Amnesty die regelmatig brieven schrijven zich aangesloten bij een DAF-groep.

Door het hoofdkantoor in Londen worden keuzes gemaakt uit de diverse rapportages waar actie gevoerd kan worden. Het kan een langdurige thema-actie zijn, bijvoorbeeld de doodstraf in Belarus (Wit-Rusland), of alsmaar voortdurende huisuitzettingen in een bepaald land. Maar ook zogenaamde Urgent Actions, als er bijvoorbeeld iemand ergens gemarteld is, en er meteen gereageerd moet worden.

Een belangrijk hulpmiddel voor het onderhouden van contacten is het DAF, Digital Action File. Het is een gesloten bestand, dat alleen toegankelijk is voor leden, die actief zijn op de bijbehorende regio. In het DAF staan alle actuele ontwikkelingen en updates over de lopende acties. Er staan ook voorbeeldbrieven in, die andere leden verzonden hebben.

De DAF-groep Nijmegen is actief op de volgende regio’s: Eurazië (waaronder Oost-Europa, Russische Federatie en Kaukasuslanden zoals Azerbeidzjan) en Midden- en Zuid-Amerika (met landen als Columbia en Venezuela).
Voor andere regio’s zoals Afrika, het Midden-Oosten en Azië kunnen we best nog wel wat assistentie gebruiken.

Spreekt u dat aan en overweegt u om zich aan te sluiten bij onze DAF-groep, neem dan contact met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., de contactpersoon van onze DAF-groep.

Wij zoeken een penningmeester

Amnesty Nijmegen is een van de grootste lokale groepen van Amnesty Nederland. Amnesty Nijmegen voert jaarlijks zo'n tien grotere en kleinere acties, waaronder de Schrijfmarathon en een thema-avond rondom Internationale Vrouwendag. Voor deze acties hebben wij eigen budget en middelen. Voor het beheren van het budget en de middelen zoeken wij een nieuwe penningmeester.

Wat zijn de taken van een penningmeester?

• Bijhouden van onze bankrekening, gemandeerd door Amnesty Nederland.
  • Doen en ontvangen van betalingen aan de hand van declaratieformulieren.
  • Bewaken van de plannen van het bestuur aan de hand van een begroting.
  • Maken van het financieel jaarverslag en dat verantwoorden naar de werkgroep en naar het landelijke secretariaat van Amnesty Nederland.
  • Deelname aan de maandelijkse vergadering op de tweede dinsdag van de maand (behalve in juli en augustus).
  • Meehelpen in het bedenken en uitvoeren van acties.

Lijkt het je leuk om onze werkgroep te komen versterken of wil je eerst meer weten? Neem dan contact op met de voorzitter Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U zult worden ingewerkt door de huidige penningmeester.

Bent u geinteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.

paperli