Ezine 54

De gratis elektronische nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

Mensenrechtenacties

In dit Ezine kijken we samen met directeur Eduard Nazarski naar de stand van zaken rondom de mensenrechten in Nederland tijdens de Mensenrechten Meetup, naar de volgende serie mensenrechtenfilms tijdens de Movies That Matter On Tour en naar voor Amnesty-activisten en -supporters het belangrijkste evenement van het jaar: de Schrijfmarathon. En we sluiten dit Ezine af met een oproep voor collectanten tijdens de Collecteweek in 2018.

Mensenrechten Meetup

Zet je mensenrechtengoggles op en reis samen met Amnesty-directeur Eduard Nazarski door Nederland. Onderweg ontmoet je onthutsende feiten, inspirerende projecten en hoopgevende mensen op het gebied van mensenrechten. Deze Mensenrechten Meetup in LUX Nijmegen is de tweede editie van een serie bijeenkomsten door het hele land.

Hoe staat Nederland ervoor op het gebied van mensenrechten? In deze reeks presenteert Eduard Nazarski de stand van het land op het gebied van vluchtelingen en discriminatie. Dat doen we in een afwisselend programma met presentaties, interviews en muziek. Presentatie: Jennifer Muntslag. Sprekers zijn onder anderen:

● Worth fighting for met Jair Schalkwijk van Controle Alt Delete praten we over etnisch profileren in Nederland. Waar krijgen jongeren in Nederland allemaal mee te maken?

Femke Kaulingfreks expert discriminatie van de Universiteit Utrecht, geeft een presentatie over etnisch profileren en de wijze waarop mensen met een migratieachtergrond door de overheid stelselmatig worden bejegend.

● Support your local Qader Shafiq van het Shelter City programma in Nijmegen biedt internationale mensenrechtenverdedigers tijdelijke opvang, training en veiligheid. Wat houdt het programma eigenlijk in? Voor wie is het bedoeld?

● Support your local: Interview met Hélène van der Sijp, van de Amnesty vrouwengroep Nijmegen over discriminatie en vrouwenrechten.

● A story with a happy end: in gesprek met Masoud Rahaee van Stichting ElanArt. Zelf ontvluchtte hij Iran. Zijn kennis en ervaringen zet hij in om bewoners van asielzoekerscentra te activeren met kunstzinnige creatieve projecten om hen mogelijkheid geven tot ontwikkeling en hen beter betrekken bij de Nederlandse samenleving.

● Muziek van Saz speler en zanger Mohadin Molly.

Locatie: Lux
Datum: 21 november
Tijd: 19.30-21.30 uur
Toegang: gratis na registratie.

Movies That Matter On Tour

Movies that Matter vertoont de allerbeste mensenrechtenfilms. De films snijden maatschappelijke thema’s aan op een indringende manier. Films die ogen openen, informeren en inspireren. Bij de Movies that Matter on Tour komen er dit seizoen acht films naar Nijmegen. De eerstvolgende twee films zijn:

4 December: A River Below
Diep in de amazonerivier leeft de zeldzame roze dolfijn. De soort is een makkelijke prooi voor lokale vissers en is daarom bijna uitgestorven. Een Braziliaanse televisiester en een bioloog strijden beiden op geheel eigen wijze voor het behoud van het dier, tot een schandaal de verhoudingen op scherp zet en prangende ethische kwesties blootlegt.

8 Januari: Tamara
Teo voelt zich een vrouw. In Parijs is hij zijn flamboyante zelf, maar in zijn vaderland Venezuela conformeert hij zich aan de geldende normen. Hij start een gezin en draagt mannenkleding. Na een tijdje wringt de schoen en begint de transformatie naar wie hij had moeten zijn. Gebaseerd op het leven van Tamara Adrian, de eerste transgender politica van Venezuela.

De films worden vertoond in Lux en beginnen steeds om 19.30 uur.

Schrijfmarathon

Na de zeer succesvolle Schrijfmarathon afgelopen jaar, gaat Nederland opnieuw massaal brieven voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Ook in Nijmegen wordt op zaterdag 9 december volop geschreven. In Openbare Bibliotheek De Mariënburg worden om 10 uur de deuren geopend en schrijven we tot 17 uur door.

Er worden brieven geschreven voor mensen die gediscrimineerd worden om wie ze zijn, die vastzitten omdat ze voor hun mening uitkwamen of vermoord werden terwijl de daders vrijuit gaan. Ook sturen de brievenschrijvers de mensen die dit jaar centraal staan groetenkaarten, zodat ze weten dat ze niet vergeten zijn.

Voor wie schrijven we? Klik hier voor hun achtergronden!

We zijn verheugd dat diverse Nijmeegse organisaties met ons mee schrijven (onder wie Books 4 Life Nijmegen, COC, Shelter City Nijmegen en Umoja) en dat burgemeester Bruls zijn betrokkenheid voor de mensenrechten toont. Speciale gast is de bekende Nijmegenaar cabaretier Pieter Derks.

Tussendoor zullen ter verpozing zeven Nijmeegse dichters (Frouke Arns, Jos van Daanen, Amal Karam, Heidi Koren, Hans Rothuizen, Liesbeth Ulijn en Harry van de Vijfeijke) uit hun werk voordragen, zal het Toonkunstkoor Nijmegen voor ons zingen en zal straatpianiste Rhea Elise voor ons spelen.

Maar het belangrijkste zijn natuurlijk de mensen voor wie we schrijven! Tijdens een vorige Schrijfmarathon schreven we voor Fred Bauma & Yves Makwambala uit Congo, voor Yecenia Armenta uit Mexico, voor Phyoe Aung uit Myanmar en Albert Woodfox uit de Verenigde Staten. Zij werden allen na Amnesty's actie vrijgelaten.

Amnesty Nijmegen zorgt voor voorbeeldbrieven, briefkaarten voor de gewetensgevangenen, pennen, koffie, thee en ranja voor de kinderen. Wij doen alle brieven en briefkaarten voor u op de post. Daarvoor dragen wij een vrijwillige bijdrage van één euro.

Schrijft u op 9 december met ons mee?

Collectanten gezocht

Amnesty neemt voor onderzoek, lobby en actie geen geld aan van overheden. En wordt voornamelijk gefinancierd door giften van leden en donateurs, en door inkomsten uit de landelijke collecteweek. De Collecteweek is daarom enorm belangrijk voor Amnesty International.

Wilt u volgend jaar (11-17 maart 2018) ook voor Amnesty collecteren, neem -liefst nu al- daarvoor contact op met onze collectecoördinator Ben Loth.

Bent u geinteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.

paperli