Human Rights University Tour

Met: internetactiviste Nighat Dad uit Pakistan, winnares Mensenrechtentulp 2016

Deze avond werd georganiseerd door Justice and Peace, Shelter City Nijmegen, Amnesty Nijmegen en Amnesty Studentengroep Nijmegen

#WeAreAllHumanRightsDefenders  https://www.facebook.com/events/347538688954957/

humanrightsuniversitytournijmegen750.docx

De Human Rights University Tour 2016 kwam op 13 december naar de Radboud Universiteit. Hoofdspreker was de internetactiviste Nighat Dad, die op 10 december de Mensenrechtentulp 2016, de Nederlandse staatsprijs voor mensenrechtenverdedigers, ontving uit handen van minister Koenders. In 2015 verkoos TIME magazine Dad tot één van de Next Generation Leaders voor het werk dat ze verricht op het gebied van het bevorderen van de internetvrijheid.

nighatdadpersfoto2

Nighat Dad ging in gesprek met de wiskundige en filosoof prof. dr. Bart Jacobs (hoogleraar computerveiligheid aan de Radboud Universiteit), die in de media waarschuwt voor beveiligingsproblemen van databanken, stemcomputers en chipkaarten.

humanrightsuniversitytour fotoverslag

Dit interessante debat werd gecombineerd met een live interview dat Nighat Dad met Al Jazeera (The Stream) had over digitale rechten en de bescherming van (jonge) vrouwen op het internet in Pakistan.

livestreammetnighatdad
Nighat Dad live op Al Jazeera Stream

Pop-up fototentoonstelling We Are All Human Rights Defenders
Onderdeel van de Human Rights University Tour was de pop up fototentoonstelling “We are all Human Rights Defenders”, met portretten van Nederlandse en internationale mensenrechtenverdedigers gemaakt door Daniella van Bergen and Anette Brolenius. De portretten zijn afkomstig uit de series die de fotografen maakten van internationale grassroots mensenrechtenverdedigers die deelnamen aan Shelter City en de The Hague Training Course for Human Rights Defenders van de Haagse mensenrechtenorganisatie Justice and Peace Nederland. Daniella van Bergen portretteerde in haar reeks ook Nederlandse mensenrechtenverdedigers, onder wie onze voormalige gast Zafar uit Nijmegen.
De tentoonstelling was 's avonds op 13 december in de Aula van de universiteit te bekijken.

humanrights tentoonstelling750.docx