Nijmegen Maken Wij! 2016

nijmegenmakenwij2015-01

Op zondag 17 januari werd in De Kube, deel van het voormalige Honig complex, het festival Nijmegen Maken Wij! georganiseerd dat op een zonnige zondagmiddag meer dan duizend bezoekers trok. Burgemeester Bruls verrichtte de opening van het festival waarop meer dan 70 maatschappelijke initiatieven en bewonersinitiatieven zich presenteerden aan de vele belangstellenden.

nijmegenmakenwij2015-02

De vrijwilligers in de vele stand stonden klaar om te vertellen over hun vrijwilligerswerk en er waren de hele middag door workshops waarin je kon kennismaken met diverse maatschappelijke organisaties.

nijmegenmakenwij2015-03

nijmegenmakenwij2015-04

Er was een Amnesty-stand en vrijwilligers van de Scholengroep van Amnesty Nijmegen presenteerden zich met het Vreemdelingenspel. Bij dit spel krijgen scholieren de gelegenheid zich in te leven in de frustraties van vreemdelingen die hun weg moeten zoeken in de ambtelijke molen in Nederland, of het nu toeristen zijn die geen visum hebben en toch meer dan drie maanden willen blijven, arbeidsmigranten van binnen of buiten de EU, of asielzoekers die de ambtenaren van het IND ervan moeten overtuigen dat hun herkomstland voor hen geen veilige plek meer is om naar terug te gaan. Het aantal deelnemers was helaas beperkt, maar het enthousiasme van de selecte groep belangstellenden was groot.

nijmegenmakenwij2015-05

De sfeer op het festival was erg prettig en er was volop gelegenheid in gesprek te raken met enthousiaste en betrokken vrijwilligers. Aan het eind werden prijzen uitgereikt voor het beste wijkidee, waarbij het Repaircafé de eerste prijs won. De publieksprijs ging naar Dito, een organisatie die holebi-jongeren ondersteunt.