Post Uit De Vergetelheid

postuitvergetelheid04

‘Waarom schrijf je me niet – Post uit de vergetelheid’ is een reizende tentoonstelling met authentieke brieven en briefkaarten uit getto’s en nazi-kampen die tussen 18 april en 30 mei in de Bibliotheek Mariënburg te bezoeken was. De tentoonstelling volgde de reis van drie hoofdpersonen – een pubermeisje, een verzetsman, een jonge man – en hun familie vanuit hun woonplaats in Nederland langs kampen en getto’s. Hun geschiedenis werdt in korte films verteld door drie vertellers: Karsu over het Joodse meisje Wanda Verduin, Ad van Liempt over de verzetsman Nico Peeters en Natascha van Weezel over de Joodse jongeman Jules Schelvis*.

De tentoonstelling toonde (replica’s van) unieke poststukken, brieven en postzegels als historische sporen uit het netwerk van de vernietiging. Verzonden uit vreemde oorden, waarvan de ontvangers vaak nog nooit hadden gehoord en die nu bekend zijn als namen des onheils: Auschwitz, Dachau, Theresienstadt.

De tentoonstelling ging ook in op de vraag welke betekenis dit verhaal over communicatie, censuur, misleiding en privacy(verlies) heeft voor nu. En daar kwam Amnesty in beeld. In een stemhokje konden de bezoekers meedoen met een Amnesty-actie en een brief of briefkaart naar een gewetensgevangene sturen.

postuitvergetelheid05

Brieven schrijven is de corebussiness van Amnesty. Jaarlijks worden er namens Amnesty-sympathisanten honderdduizenden brieven verstuurd. Tijdens de tentoonstelling vroegen we aandacht voor de bekende blogger en internetactivist Raif Badawi uit Saudi-Arabië en voor Teodora Del Carmen uit El Salvador. Zij kreeg een miskraam, maar werd gearresteerd omdat ze haar baby zou hebben vermoord. Bij het stemhokje in de tentoonstelling lagen voorbeeldteksten die de bezoeker kon gebruiken voor zijn groeten of zijn brief.

Opening
Op 18 april werd de tentoonstelling geopend door de bekende NOS-journalist Ad van Liempt, door de voorzitter van Lotty Veffer Foundation Peter Witte en door onze voorzitter Harry de Ridder. Lees daarbij de blog ('bloggen-is-slecht-voor-je-rug') over de actie Raid Badawi hierboven en zie ook de foto's van de opening (met spreekstalmeester en docent van het jaar Martijn Vermeulen, de theatergroep Gras, de hierboven genoemde sprekers en wethouder Bart Velhuis voor cultuur).

De tentoonstelling en de opening waren een initiatief van de Lotty Veffer Foundation, Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid en Amnesty Nijmegen.

* Jules Schelvis is op 4 april, twee weken voor de opening van de tentoonstelling waarin hij een van de drie hoofdpersonen is die we volgen, op 95-jarige leeftijd overleden. Wij eren een grote man.