Schrijfmarathon 2016

fotoschrijfmarathon2016 poster

Op 10 december, de Internationale Dag van de Rechten van de Mens, schreven in meer dan 450 Schrijfmarathons in Nederland duizenden voor mensen die zijn gemarteld om wat ze geloven, die worden gediscrimineerd om wie ze zijn of vastgezet werden omdat ze voor hun mening uitkwamen. In Nijmegen kwamen meer dan 350 mensen af op de Schrijfmarathon van Amnesty Nijmegen af.

fotoschrijfmarathon2016 vouwdozen

Na een eerste rustig halfuurtje was het de hele dag door gezellig druk. We begonnen met zes schrijftafels en eindigden met elf tafels waaraan mensen aan het schrijven waren. Op gegeven moment waren er zo'n 70 mensen tegelijk aan het schrijven. In heel Nederland zijn er meer dan 145.000 brieven en briefkaarten geschreven, in Nijmegen zijn er 1412 brieven en briefkaarten geschreven. De coördinator van de Schrijfmarathons liet ons weten dat in Nijmegen de meeste brieven en briefkaarten zijn geschreven van alle 450 Schrijfmarathons!

fotoschrijfmarathon2016 brieven

Dat geweldige resultaat danken we aan de goede organisatie*, de voortreffelijke samenwerking met de bibliotheek, het aantrekkelijke programma, de vele spotjes op de radio en tv en natuurlijke de geweldige opkomst van het publiek.

* Uit een email die naar ons is gestuurd:

"Beste mensen van Amnesty International/Nijmegen:
Zaterdag jl heb ik samen met een vriendin de bibliotheek van Nijmegen geschreven voor Amnesty. Het was voor ons de eerste keer. Vaak had ik gedacht : “Ja! daar doe ik aan mee!” Het kwam er niet van.

Maar nu! we werden allerhartelijkst ontvangen. De schrijfactiviteiten waren voortreffelijk georganiseerd. Wij hebben,van 10.00-12.30 geschreven en hadden een goed gevoel toe we stopten. Belangrijk vond ik dat aan het begin verteld werd dat deze actie wel degelijk helpt! Dat was ook te zien in de voorlichtings-brochure. Dat was zéér motiverend! We komen graag een volgende keer! Succes met jullie werk."

fotoschrijfmarathon2016 publiek2

De Schrijfmarathon zou worden geopend door de directeur van de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid - De Mariënburg, mevr. Weersink, maar zij helaas de dag ervoor ziek en vervangen door Bart van Helvoort. Samen met onze voorzitter Harry de Ridder deden zij de opening.

Verschillende Nijmeegse organisaties schreven met ons: Shelter City Nijmegen, Books 4 Life Nijmegen, COC NijmegenDito, De Feeks, Stichting Gast en Umoja.

fotoschrijfmarathon2016 allelogos

De gemeente Nijmegen was vertegenwoordigd in de persoon van burgemeester Bruls

fotoschrijfmarathon2016 burgemeester

Coffee Lovers zorgde voor gratis koffie, thee en ranja voor onze schrijvende bezoekers. Tussendoor droegen ter verpozing 7 Nijmeegse dichters uit hun werk voor: Merel van SlobbeHans RothuizenSaskia van LeendertLiesbeth Ulijn, Jos van DaanenMonica Boschman en Harry van de Vijfeijke. Van elk van hen is één gedicht na te lezen op onze website.
Straatpianiste Rhea Elise speelde met een klassiek repertoire voor ons. En het gerenomeerde Toonkunstkoor Nijmegen gaf het Concert voor de Mensenrechten

fotoschrijfmarathon2016 tkkn

Zie ook voor meer foto's onze Fotogalerij.
Zie ook het A1-affiche dat wij speciaal voor die dag hebben laten drukken (pdf in A2).

We kunnen zonder meer zeggen dat dankzij de meeschrijvende organisaties, het Toonkunstkoor, de dichters, de pianiste en het publiek de Schrijfmarathon een groot succes is geworden.
Op zaterdag 9 december 2017 bent u wederom van harte welkom voor de volgende editie van Amnesty's Schrijfmarathon!

fotoschrijfmarathon2016 publiek