Kinderbevrijdingsfestival

5mei2017 drukte

Ook dit jaar organiseert het Nijmeegse 4 & 5 mei Comité een feestelijk middagprogramma in De Lindenberg voor kinderen van ± 3-12 jaar. Het werd onverwacht een hele drukke middag!

De formule is traditie, de inhoud is wel elk jaar wat anders. Wat is er allemaal te doen? Veel muziek, om te luisteren en om mee te doen. Er is poppentheater, mee-doeworkshops percussie, dans, streetdance, schilderen en technisch-creatieve activiteiten, schminken en buitenspelen.

5mei2017 spandoek01

Amnesty Nijmegen had drie activiteiten in de aanbieding. Kinderen konden met behulp van verf en hun handen een “hand”tekening zetten. Deze kinderhandtekeningen kwamen op een groot wit doek en hiervan werden vervolgens een tekening gemaakt om op te sturen naar gewetensgevangenen uit de Jongerengroetenlijst.

5mei2017 spandoek02

5mei2017 spandoek03

We schreven voor:

1. Adonis uit Dominicaanse Republiek kan goed boksen. Hij wil graag voor zijn land boksen op internationale toernooien. Maar er is één probleem: hij bestaat niet! Zijn ouders komen uit Haïti en ze hebben nooit een officieel geboortebewijs gekegen voor hun zoon. Zondat dat geboortebewijs kan hij niet bewijzen wie hij is en mag hij de Dominicaanse Republiek niet vertegenwoordigen.

2. Eskinder uit Ethiopië is journalist en heeft kritisch geschreven over de regering van zijn land. Hij is als terrorist opgepakt en zit voor 18 jaar in de gevangenis. Hij mag maar weinig bezoek ontvangen.

3. Jehad en Ebrahim uit Bahrein waren 15 jaar toen ze bij een demonstratie werden gearresteerd. De politie zeg dat ze iemand wilden vermoorden, maar daar is geen bewijs voor. Ze krijgen een gevangenisstraf van 10 jaar. Ze zijn nog minderjarig, maar zitten in een gevangenis voor volwassenen. Omdat ze zo klein waren, moest er speciaal voor hen gevangeniskleding worden gemaakt.

4. Mehdi en Hossein uit Iran zijn kunstenaars. Mehdi heeft muziek van zangeressen op internet gezet. Hossein heeft een film over vrouwen die willen scheiden van hun man gemaakt. De regering zegt dat deze 'vrouwenacties' tegen de islam zijn en kregen daarvoor drie jaar gevangenisstraf.

Naast de kaart met kinderhandtekeningen, konden de kinderen ook eigen tekeningen maken voor de gewetensgevangenen uit de Jongerengroetenlijst.

5mei2017 tekeningen01

5mei2017 tekeningen02

Maar misschien het populairst waren de buttons. We een aantal voorbeelden van Amnesty-afbeeldingen bij ons voor onze buttonmachine, maar de kinderen konden ook hun eigen button maken. We hadden zo'n 100 buttons bij ons, maar die waren in no time allemaal op en moesten we een aantal kinderen teleurstellen. Een goede les voor de volgende keer!

5mei2017 buttonsmaken02

5mei2017 buttonsmaken01