Muziek over vrouwenrechten

suffragettesTen tijde van de suffragettes is er veel muziek over vrouwenrechten uitgebracht, met name over vrouwenkiesrecht.

Suffragettes is de benaming voor vrouwen in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten die rond de vorige eeuwwisseling (1900) streden voor het vrouwenkiesrecht. De term is afgeleid van suffrage, dat stemrecht betekent.

De folkzangeres Gerri Gribi heeft een eeuw later diverse strijdliederen van suffragettes opnieuw opgenomen. Zie daarvoor ook de website http://creativefolk.com

deeyahMaar ook deze tijd heeft vrouwen nodig die zich voor vrouwenrechten inzetten. Deeyah (links), ook wel de Muslim Madonna genoemd, is zo iemand. In haar song What will it be? roept ze mensen van alle geloven op vrouwenrechten te respecteren. Voor die oproep heeft ze diverse doodsbedreigingen gekregen.

We hebben ook enkele nummers weten te vinden over huiselijk geweld tegen vrouwen (Goodbye earl, My name is Luka en Behind the wall), maar er moeten daarover zeker meer nummers te vinden zijn. We houden ons dan ook aanbevolen voor aanvullingen!

Het liedfragment dat u op de achtergrond hoort is van Neneh Cherry (Woman) dat zeker in het refrein (This is a woman's world) als tegenhanger kan dienen van James Browns This is a man's world.

• Behind the wall - Tracy Chapman
  • Four women - Nina Simone
  • Goodbye earl - Dixie Chicks
  • Keep women in her sphere - Gerri Gribi
  • March of the women - Gerri Gribi
  • My name is Luka - Suzanne Vega
  • Oh Dear, What Can the Matter Be (Women are wanting to vote) - Gerri Gribi
  • Sing - Annie Lennox (klik hier voor een youtube-filmpje)
  • This is a man's world - James Brown
  • What will it be? - Deeyah
  • Woman - Neneh Cherry
  • Woman is the nigger of the world - John Lennon

Luister ook naar dit lied over het werk van vrouwen wereldwijd, geïnspireerd door het werk van de VN-Vrouwen (UN Women):

Als je nog een nummer weet dat niet op deze lijst staat, e-mail ons dan.